دفتر مطالعات نگاه(نهادگفتمان آینده )

نما

نگاهی به برخی از سرویس‌های تلویزیونی و رادیویی بزرگ جهان انداختیم که تحت کنترل دولت هستند یا عمومی محسوب می‌شوند. این نهادها غالبا بودجه خود را از محل درآمدهای خود تامین می‌کنند و کمتر به بودجه دولتی و فدرال چشم دوخته‌اند. اما نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد، نحوه مدیریت درآمد زایی این نهاد ها است که با محدودیت‌های مشخصی در امر تبلیغات و بازاریابی رو به رو هستند. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به بودجه رسانه‌های بزرگ عمومی و دولتی چون بی بی سی، زد د اف آلمان، آ آر د آلمان، صدای آمریکا، راشا تودی، دویچه وله و ...، تا ببینیم آن‌ها چگونه هزینه‌های خود را تامین می‌کنند.
نهضت فمنیسم باید به دل مشغولی دیر پای خود در مورد ویژگی های ظاهری افراد پایان دهد و از نگرش های ناکارا و ضعیف گذشته در مورد زیبایی دست بردارد». این بخشی از گفته های خانم لیندا اسکات، از نویسندگان سرشناس حوزه مسایل زنان است.
فرقی نمی کند از چه دریچه ای به این دنیای مجازی پرتاب شوید؛ این دنیا فقط و فقط در «سود و سرمایه» خلاصه شده است. دنیایی که موفقیت در آن، منحصر به عدّه کمی است. واقعیتی که تلویزیون نشان می دهد، با واقعیتی که در دنیای واقعی با آن سر و کار داریم، فرسنگ ها فاصله دارد.
خشونت رسانه ها اثرات بسیار نامطلوبی بر کودکان و بزرگسالان دارد، اگرچه صنایع تفریحی غالبا به علت سود زیادشان مورد توجهند. آن ها گاهی وقت ها به انتقادهای گسترده واکنش نشان می دهند و اسپانسرها و ایستگاه های تلویزیون های محلی، اجتناب از انتقادهای عمومی را ترجیح می دهند.
روابط از طریق شبکه های اجتماعی، تماسی هستند و نه بیشتر. مفید بودن آن را انکار نمی کنم، ولی در اینکه روابطی واقعی باشند، تردید دارم. نمی توانیم یک رابطه اصیل و درست دوستی را با بیش از ده نفر برقرار کنیم، چون تلاشی که مستلزم آن است، ما را از پا درمی آورد؛ بنابراین، در محاسبات، اشتباهی وجود دارد.
برده‌داری مدرن یک صنعت بسیار سودآور بوده و برآوردها نشان می‌دهد که سالیانه 35 میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند. سازمان ملل تخمین زده است که بین 27 تا 30 میلیون نفر در صنعت برده‌داری گرفتار شده‌اند.
صنعت بازی صنعتی است که لبه دانش و فناوری محسوب می‌شود. ما در داخل کشور خواه ناخواه به سمت افزایش قابل توجه تعداد گیمرها می‌رویم. با توجه به گزارشی که دایرک در پایان سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ منتشر کرد، در ایران ۳۲ میلیون نفر گیمر داشتیم که جمع کثیری از آنها امروز به استریمرها و بازی‌سازان بزرگ تبدیل شده‌اند.
نوعی خودآگاهی و هوشیاری، متأثر از اطلاعات و انگاره هایی که محصول صنایع فرهنگی ای چون فیلم، برنامه های تلویزیونی، رادیو، کتاب، مجلات، پارک های تفریحی و حتی آثار معماری جدید و بازارهای مدرن می باشد، در حال شکل گیری است و محصول همه این ها، خلق تصورات و نظام های ارزشی جدید است.
در حالی به صداوسیما اجازه داده شده که امسال ۲۷۰۰ میلیارد تومان از هزینه های خود را از محل پخش آگهی بازرگانی تامین کند که حجم بالای تبلیغات، تبلیغ کالاهای مضر و غیرضروری و همچنین حضور پررنگ اسپانسرها در برنامه ها که مدتی است به محتوا هم ورود کرده اند، همچنان به شدت محل نقد است.