دفتر مطالعات نگاه(نهادگفتمان آینده )

نما

کتاب مسئله سبک زندگی اثری از سید ابراهیم رئوف موسوی است که در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این کتاب درباره مفهوم سبک زندگی و ابعاد مسائل مرتبط با آن در عرصه‌های اجتماعی بحث می کند ، ما در نگاه سعی می کنیم مطالب منتخب ویژه‌ای را در موضوع سبک زندگی به مخاطبان خود معرفی کنیم.
دکتر محسن لبخندق تجربه ای جالب در ایجاد یک کار تیمی موفق دارد ، ایشان از همان سال‌های اولیه ورود به دانشگاه به همراه ۴ نفر از دوستان خود مسیر جالبی را طی نمود.کار تیمی این گروه ۵ نفره در یک دهه به صورت مستمر تحسین برانگیز و درس‌آموز است از آنجمله تاسیس مجموعه دانشجوئی ولی نعمتان (خدمت به محرومین) از تلاش‌های عملی ایشان در دوره تحصیل می باشد. تجربه ایشان را مرور کنیم
تجربه جدایی دین از زندگی (سکولاریسم) در تمدن مدرن امروز، به مثابه تجربه ای بشری، موافقان و مخالفانی در غرب داشته است. آنچه از این تجربه در ایران امروز بسط و بازتاب یافته است، بیشتر صدای موافق و آن هم موافقان خاصّ بوده است و تا کنون روایت های جامعی از فرایند سکولاریزاسیون و شکل گیری سکولاریسم و تاریخ حضور و غیبت دین در زندگی غرب، ترجمه و تفصیل پیدا نکرده است . در اینجا به معرفی کتابی می پردازیم که سعی نموده است این با ترجمه مقالاتی به این نیاز بپردازد .
علم دینی به معنای عام و علوم انسانی اسلامی به معنای خاص موضوعی است که در چند دهه گذشته در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی مطرح بوده و آثار متنوعی (کتاب، مقاله، رساله) در موافقت و مخالفت با آن نگاشته شده است . کتاب «درآمدی بر اینده علوم انسانی اسلامی» در قالب کتاب درسی برای آشنایی اولیه مخاطبان با این بحث توسط دکتر سید محمدتقی موحّد ابطحی تدوین شده است که معرفی بیشتر آن را برای شما در اینجا فراهم اورده ایم.
سکولاریزم یه عنوان یک ایده جنجالی همواره دستاویز چشمگیری برای تبعید دین از عرصه های اجتماعی-به خصوص ساحت سیاست وحکمرانی- به پستوی رفتارهای فردی است؛ استناد و استفاده پرطمطراق از سکولاریزم آنهم توسط افراد و جریان هایی که منافع و آمال خویش را در انزوای بیش از پیش دین و آموزه های آن می دانند، می طلبد تا بیش از پیش با ابعاد این ایده یا دکترین آشنا شویم . سید سجاد ایزدهی در این گفتار می کوشد تا صورتبندی دیگری از این ایده به مخاطبان ارائه نماید
سکولاریزم یه عنوان یک ایده جنجالی همواره دستاویز چشمگیری برای تبعید دین از عرصه های اجتماعی-به خصوص ساحت سیاست وحکمرانی- به پستوی رفتارهای فردی است؛ استناد و استفاده پرطمطراق از سکولاریزم آنهم توسط افراد و جریان هایی که منافع و آمال خویش را در انزوای بیش از پیش دین و آموزه های آن می دانند، می طلبد تا بیش از پیش با ابعاد این ایده یا دکترین آشنا شویم . سجادصفارهرندی در این گفتار می کوشد تا صورتبندی دیگری از این ایده به مخاطبان ارائه نماید .
مسئله تجربه دینی که عموما در رشته فلسفه دین مورد بررسی قرار میگیرد، پیش و بیش از آنکه محدود به رویکردهای آکادمیک باشد و تحقیقات علمی برای آن مسئله سازی کنند، این بسترهای عینی جوامع هستند که مبتنی بر رخدادهای انسانی، منجر به پدیداری مسئله میشوند. در اینجاست که اگر رویکردهای علمی ناتوان از درک مسئله ها بمانند و رویکردی برای مواجهه با این قبیل مسائل نداشته باشند، آن سوالات به خود جامعه بازگردانده میشود تا پاسخ، از محل پیدایش پرسش یافته شود. این چرخه معیوب ممکن است تا جایی تداوم یابد که به عنوان مثال، استعمال مواد روان گردان در کلیساها، به یکی از پاسخ ها برای پرسش از چگونگی شناخت خداوند تبدیل شود و برای تجربه معنوی افراد توصیه شود. در ادامه بخوانید سرانجامِ ناکامیِ کلیسای امریکا را که در مواجهه با مسائل الهیاتیِ جامعه اش شکل گرفته است.
در بین پژوهشگران دو نگاه کلی به فرهنگ سیاسی ایران وجود دارد؛ یکی اینکه فرهنگ سیاسی ایران را محصول ساختاری استبدادی نهاد پادشاهی و جغرافیای سیاسی چند هزار ساله ایران میدانند و دیگری آنکه فرهنگ سیاسی را عامل و موجد شکل گیری استبداد قلمداد کرده اند. این دو نگاه در واقع بازتاب دهنده جریان اصلی و متعارف پژوهش های این حوزه است. این دو رویکرد به صورت دوری در بین پژوهشگران رواج دارد و بسیاری از معضلات و توسعه نیافتگی ایران را به این فرهنگ سیاسی نسبت داده اند.
اگرچه به وضوح نیاز به نوآوری اجتماعی حس می‌شود و بارها در این زمینه بحث‌های علمی شده است، اما تاکنون درک واضحی از اینکه چگونه نوآوری اجتماعی به تغییر اجتماعی منجر می‌شود، وجود ندارد. در این یادداشت سعی شده است به ابعاد این مسئله پرداخته شود .
در طول تاريخ حيات بشر، زنان در تمام عرصه‌های زندگی اجتماعی حضور داشتند. ظهور اسلام، سبب ارتقاء جایگاه و نقش‌آفرینی زنان در جامعه شد. در دوران حضور رسول اکرم(ص)، این جایگاه‌ها، فرهنگ‌سازی و نهادینه شد. بعد از رحلت پیامبر(ص) ‌از اقداماتى كه در دستور كار خلفای نخستین قرار گرفت‌، فتوحات در خارج از قلمرو حكومت اسلامى بود. نکته مهم در این پژوهش؛ حضور زنان همراه مردان در میدان‌های نبرد و فتوحات اسلامی است. زنان مبتنی بر جایگاه اجتماعی، توانستند نقش‌‌ آفرینی‌هایی در فتوحات اسلامی داشته باشند. این کتاب با مطالعه اکتشافی و با بررسی روند حضور زنان در فتوحات، در دوران خلفای نخستین و بنی‌امیه و بنی‌عباس، ضمن تبیین جایگاه و نقش آنان در سیر تکوین نظام اسلامی، الگویی از یک زن مسلمان را برای نسل امروز معرفی می نماید