دفتر مطالعات نگاه(نهادگفتمان آینده )

صنعت سرگرمی

همراه با آغاز سال 2025 میلادی ، آغاز شکل گیری نسل موسوم به بتا نیز رقم خورده است . همزمانی ظهور و شکل گیری این نسل انسانی همراه با پدیده ای همچون هوش مصنوعی ، دورنمایی پر مسئله را از ویژگی ها و هویت آینده این نسل به تصویر می کشد . اینکه «زیست جهان» این نسل چه ویژگی هایی خواهد داشت و در چالش با ارزش های اخلاقی و انسانی ، این نسل چه مسیری را برخواهد گزید؛ از جمله این این پرسش هاست ! دکتر حسینعلی رحمتی ، سعی نموده است با برشمردن برخی از ویژگی های نسل بتا به برخی از این پرسش ها پاسخ داده و صحنه ای تازه از مسئولیت های ما را در قبال این نسل و آینده جامعه انسانی ترسیم کند . همراه نگاه باشید با مطالعه این یادداشت بسیار جذاب و خواندنی !
تغییرات سبک زندگی تأثیرات فراوانی بر همه جوامع داشته اند ،نقد این اتفاق خود مسیری را برای بهینه سازی روندها به سوی آینده می گشاید.ایده اصلی این کتاب بر ناواقع گرایی ای تمرکز دارد که رسانه‌ها و به خصوص فیلم در حال تولید آن هستند. نویسنده از دست کاری واقعیت به عنوان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های فرهنگی یاد می‌کند. زندگی در عصر حاضر در حال تبدیل شدن به نوعی از رسانه است. مطالعه این روند دستمایه‌ای برای نگارش «فیلم زندگی» بوده است.
شهید‌والامقام بهشتی اذعان دارد که توجه به تفریح به‌عنوان بخشی از نیاز‌های انسانی در جامعه اسلامی ضعیف بوده است. ایشان ریشه این ضعف را در کج‌فهمی و فهم غلط تعالیم اسلامی می‌داند و طی سخنرانی که بین سال‌های ۱۳۵۷- ۱۳۴۹ در اردوی تابستانی مدرسه رفاه داشته‌اند، به این مسئله و ریشه‌های کج‌فهمی آن پرداخته است. شهید‌بهشتی معتقد است بی‌توجهی به تفریحات در اسلام حاصل قرن‌ها استناد به روایات صوفیانه‌ای است که ارتباطی میان آن‌ها با قرآن کریم وجود ندارد...
به جرأت می توان گفت امروزه صنعت سرگرمی یکی از مهمترین پیشران های فرهنگ و تمدن غربی است که نقش عظیمی در جهانی سازی فرهنگ و سبک زندگی و پیشبرد اهداف اقتصادی و سیاسی کشورهای قدرتمند بازی می کند . این صنعت با تکیه بر دیدگاه های فکری و اندیشه ای و مبتنی بر انگاره های انسان شناختی و فلسفی شکل گرفته است . با توجه به اهمیت این مسئله مروری گذرا داریم به نگاه برخی از اندیشمندان غربی به مسئله اوقات فراغت به عنوان مفهوم زیربنایی در شکل گیری این صنعت .
آنچه که ضرورت بحث از کیستی یا هویت ایرانیان را بیش از پیش ضروری می¬کند معمایِ بزرگِ زیستن در تاریخ معاصر است. وضعیتی که از حدود ۱۵۰ سال پیش و در مواجهه با دنیای مدرن شروع شده و ساحات گوناگون زندگی ایرانیان را دست¬خوش تغییر و تلاطم کرده و انسان ایرانی را با موقعیتی متضاد روبرو نموده است.
درمیان عوامل موثر بر رشد اقتصادی کشورها، صنعت گردشگری نقش بسیار مهم و انکارناپذیری دارد، به‌طوری‌که امروزه صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از بخش‌های حیاتی کشورها رقابت تنگاتنگی با کسب‌وکارهای بزرگ جهان مانند صنعت خودروسازی، پتروشیمی، ساختمان و صنایع غذایی دارد. همچنین این صنعت نقش فعال و موثری در ساختار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشورها بازی می‌کند.
از مشکلات پیش روی بازی‌سازان ایرانی میتوان به عدم وجود استودیوهای بزرگ تولید بازی در کشور برای کسب تجربه، عدم وجود بستر مناسب برای ارائه و عرضه بازی و سایر مشکلات اشاره کرد. بعد از توجه به این مشکلات عده‌ای از ما منصرف شدیم و عده‌ای دیگر نه، به تلاش خود ادامه دادند و توانستند عناوین متعددی را با کیفیت مطلوب تولید و ارائه کنند که در ادامه به معرفی تعدادی از این تیم‌ها و بازی‌های تولیدی آن‌ها اشاره خواهیم کرد...
گردش مالی صنایع فرهنگی در دنیا بیش از ۲ هزار میلیارد دلار و متاسفانه سهم ایران از گردش مالی صنایع فرهنگی دنیا چیزی نزدیک به صفر است. در صورت سرمایه گذاری مناسب در این حوزه ها، فواید سرشاری برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت؛ زیرا به ازای هر یک شغل در عرصه هنر، سه شغل در شاخه های وابسته به آن فعال می شود.
نگاهی به برخی از سرویس‌های تلویزیونی و رادیویی بزرگ جهان انداختیم که تحت کنترل دولت هستند یا عمومی محسوب می‌شوند. این نهادها غالبا بودجه خود را از محل درآمدهای خود تامین می‌کنند و کمتر به بودجه دولتی و فدرال چشم دوخته‌اند. اما نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد، نحوه مدیریت درآمد زایی این نهاد ها است که با محدودیت‌های مشخصی در امر تبلیغات و بازاریابی رو به رو هستند. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به بودجه رسانه‌های بزرگ عمومی و دولتی چون بی بی سی، زد د اف آلمان، آ آر د آلمان، صدای آمریکا، راشا تودی، دویچه وله و ...، تا ببینیم آن‌ها چگونه هزینه‌های خود را تامین می‌کنند.