دفتر مطالعات نگاه(نهادگفتمان آینده )

صنعت سرگرمی

نهضت فمنیسم باید به دل مشغولی دیر پای خود در مورد ویژگی های ظاهری افراد پایان دهد و از نگرش های ناکارا و ضعیف گذشته در مورد زیبایی دست بردارد». این بخشی از گفته های خانم لیندا اسکات، از نویسندگان سرشناس حوزه مسایل زنان است.
ما شاهد موج گسترده ای از تبلیغات تجاری منتشر شده در رسانه های جمعی هستیم. این تبلیغات که نتیجه سیطره فرهنگ تجاری بر جامعه ماست، در این روزها آنچنان مصرف گرایی را با عبادت درمی آمیزند که حتی مسیحیان معتقد به انجیل هم دچار تناقض فکری شده اند.
به رغم آنکه رفتارهای جنسی در رسانه های جمعی به تصویر کشیده می شود، اما به ندرت شاهد بررسی جدی عواقب و پیامدهای آن در جامعه هستیم.
نوعی خودآگاهی و هوشیاری، متأثر از اطلاعات و انگاره هایی که محصول صنایع فرهنگی ای چون فیلم، برنامه های تلویزیونی، رادیو، کتاب، مجلات، پارک های تفریحی و حتی آثار معماری جدید و بازارهای مدرن می باشد، در حال شکل گیری است و محصول همه این ها، خلق تصورات و نظام های ارزشی جدید است.
خشونت رسانه ها اثرات بسیار نامطلوبی بر کودکان و بزرگسالان دارد، اگرچه صنایع تفریحی غالبا به علت سود زیادشان مورد توجهند. آن ها گاهی وقت ها به انتقادهای گسترده واکنش نشان می دهند و اسپانسرها و ایستگاه های تلویزیون های محلی، اجتناب از انتقادهای عمومی را ترجیح می دهند.