- نوشته : عبدالحمید واسطی
- دین ، اهداف و برنامه های خود را اولویت بندی میکند .
- دین با عناصر محیطی خود تعامل دارد .
- دین برای شکل دهی به عناصر محیطی خود برنامه دارد و آرمان ها و هنجارها را در چهارچوب اهداف خود تغییر و تحول میبخشد.
- دین از تضاعف نیروبخشی برای حرکت به سمت هدف برخوردار است .
- شناخت دین از طریق تحلیل گزاره های نگرشی، راهبردی و راهکاری ممکن است.
- برنامه های دین قابلیت خود تنظیمی دارد؛ تعادل گرا و تکاملی است .
- برنامه های دین در فرآیندی؛ پیوسته، مستمر و تدریجی تحقق می یابد
- هویت و برنامه های دین را می توان از منظر محرک – پاسخ» مطالعه کرد.
- دیــن دارای شبکه عصبی منسجم و در تحت مدیریت اهداف است که نسبت به محرک ها واکنش نشان میدهد .
- گزاره های دین را باید در عرصه اهداف و اولویت های آن بررسی کرد.
- سیستم دین از سه خرده سیستم نگرشی، قانونی و فرهنگی تشکیل شده است.
- این خرده سیستمها مسوولیت تقسیم کار و فعالیت ها را در سیستم اصلی به عهده دارد.
- بخش استراتژیک هر سیستمی از سه مؤلفه تعادل ،حیاتی میدان های نیرو و برآیند برداری تشکیل می.شود تعادل ،حیاتی نقطه ثقلی است که مجموعه سیستم خود را بر اساس آن متعادل میکند و محیط درونی خود را ثبات میبخشد و بین نیروهای درونی و بیرونی موازنه برقرار می.کند میدان ،نیرو صافی کلیه ارتباطات در راستای تحقق اهداف است که نیروهای سوق دهنده و بازدارنده را فعال میکند. برآیند برداری ابزار اندازه گیری نیروها و عوامل علی و محرک های سیستم هستند. در این تحلیل سطوح تعامل عوامل با یکدیگر مشخص می شود



