دفتر مطالعات نگاه(نهادگفتمان آینده )

شرکت های بازی سازی ایرانی

از مشکلات پیش روی بازی‌سازان ایرانی میتوان به عدم وجود استودیوهای بزرگ تولید بازی در کشور برای کسب تجربه، عدم وجود بستر مناسب برای ارائه و عرضه بازی و سایر مشکلات اشاره کرد. بعد از توجه به این مشکلات عده‌ای از ما منصرف شدیم و عده‌ای دیگر نه، به تلاش خود ادامه دادند و توانستند عناوین متعددی را با کیفیت مطلوب تولید و ارائه کنند که در ادامه به معرفی تعدادی از این تیم‌ها و بازی‌های تولیدی آن‌ها اشاره خواهیم کرد…

نگاه مختصری به بازی‌‌ سازی در ایران

شاید یکی از مشاغلی که حداقل گیمرها به صورت گذار به آن فکر کرده باشند، بازی ‌سازی باشد. اما بعد از آن به این نتیجه رسیده‌ایم که یک شبه نمی‌توانیم تبدیل به یک بازی‌‌ساز حرفه‌ای شویم و راه سخت و دشواری را در پیش داریم. از مشکلات پیش روی بازی‌سازان ایرانی میتوان به عدم وجود استودیوهای بزرگ تولید بازی در کشور برای کسب تجربه، عدم وجود بستر مناسب برای ارائه و عرضه بازی و سایر مشکلات اشاره کرد.
بعد از توجه به این مشکلات عده‌ای از ما منصرف شدیم و عده‌ای دیگر نه، به تلاش خود ادامه دادند و توانستند عناوین متعددی را با کیفیت مطلوب تولید و ارائه کنند که در ادامه به معرفی تعدادی از این تیم‌ها و بازی‌های تولیدی آن‌ها اشاره خواهیم کرد با اگزوگیم همراه باشید.

تیم بازی‌ سازی فن افزار شریف

شاید نشود مطلبی در مورد بازی‌های ایرانی نوشت و در آن از تیم بازی‌سازی فن افزار شریف، تیم مستقلی با بازی گرشاسب یا سوشیانت نامی نبرد، بازی که راهیابی به بازارهای جهانی را خوب طی کرد و توانست امتیاز 5 از 10 را از گیم اسپات، نمره 6 از 10 استیم و 49 از 100 متاکرتیک را دریافت کند از جدیدترین بازی‌های در دست ساخت یکی از بهترین این شرکت های بازی سازی ایرانی می‌توان به بازی داستان رونین (Tale of Ronin) اشاره کرد که قرار است در سال 2021 عرضه شود.
متاسفانه در تریلر منتشر شده از بازی شاهد تریلری به زبان فارسی برای ایرانیان نبودیم و همچنین سایت جدید تحت عنوان دد میج دارای زبان فارسی نیست امیدواریم شاهد پیشرفت روز افزون این شرکت باشیم. البته با پشتیبانی از زبان فارسی، فن افزار یا دد میج منتظر ارائه بازی‌های با کیفیت از سوی شما هستیم.

تیم بازی‌ سازی رسانه گستر بِنیسی

بِنیسی و سری بازی‌های عملیات انهدام، شرکت «رسانه گستر بِنیسی» اولین شرکت دانش‌بنیان در عرصه‌ی بازی ‌سازی در استان قم است که از سال 1389 کار خود را با هدف ارائه مفاهیم ارزشی در قالب‌های نوین آغاز نموده است و تاکنون موفق به تولید و انتشار بازی‌های رایانه‌ای با ارزشی با نام‌های «عملیات انهدام 1: نبرد فاو»،‌ «عملیات انهدام 2:‌ نبرد خرمشهر» و بازی رایانه‌ای دوبعدی و ماجراجویانه “سفر جنجالی” شده است.

یکی از معروف ترین شرکت های بازی سازی ایرانی همچنین تا کنون موفق به کسب جوایز و عنوان‌های استانی، ملی و بین‌اللملی در عرصه‌ی بازی ‌سازی شده است شرکت رسانه گستر بِنیسی با سری بازی‌هایی مطرحی در زمینه و محور مقاومت توانسته است با ارائه عنوان عملیات انهدام 3 کاندیدای مورد انتظار‌ترین بازی سال 98 شود.

تیم بازی سازی راسپینا

شرکت راسپینا پس از دو سال تحقیق، توسعه و کسب تجربه در زمینه‌ی تولید بازی‌های رایانه‌ای سرانجام در فروردین ماه سال 1391 به همت جمعی از دانش آموختگان رشته مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار به ثبت رسید و توانست یکی از موفق ترین شرکت های بازی سازی ایرانی باشد. این شرکت از بدو تاسیس با اتکا به تخصص و تجربه کارشناسان خود و با بهره‌گیری از استانداردها و تکنولوژی‌های روز دنیا در عرصه تولید بازی توانست قدم‌های محکمی برداشته و با نمایش نخستین محصول شاخص خود یعنی بازی ارتش‌های فرازمینی، نگاه منتقدین و کارشناسان این حوزه را معطوف به خود سازد

استودیویی با تریلرهای خوب، ارتش‌های فرا زمینی در زمان انتشار تریلر خیلی از ما را شگفت زده کرد. گرافیکی چشم نواز کیفیتی کم نظیر در میان بازی‌های ایرانی، باعث شد این بازی در چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه ای تهران موفق به کسب غزال بهترین بازی اکشن سال و همچنین غزال بهترین دستاورد فنی سال شود. اما می‌توان گفت نتوانست آن‌گونه که باید و شاید نظر مخاطبان خود را جلب کند، بماند! چند سالی است که خبری از این تیم بازی‌‌سازی به میان نیامده است.

تیم بازی سازی پاییزان

استودیوی بازی سازی پاییزان با ترکیبی از افراد جوان و با سابقه‌ی تیم شناخته شده راسپینا، بعد از تولید بازی ارتش‌های فرا زمینی با ۶ سال سابقه در تولید بازی، با رویکردی نوین در تولید بازی های ویدئویی در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد.
بازی ایده محور مگنیس، از اولین تلاش‌های این استودیو برای ورود به عرصه بازی‌های موبایلی است، که توانست عنوان بهترین بازی موبایل کژوال سال را در پنجمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران سال ۱۳۹۴ به خود اختصاص دهد.
پاییزان تلاش دارد با به کارگیری از ایده‌های نوین و همچنین تجربه خود از عناوین گذشته، دست به خلق بازی‌های مخاطب محور و خلاقانه بزند.

از بازی‌های تولیدی این استودیو می‌توان به بازی پسر خوانده برای سیستم عامل اندروید اشاره کرد، بازی در سبک استراتژی که با استقبال خوبی توانست جوایزی را نیز دریافت کند. از جوایز دریافتی می‌توان به بهترین بازی از دیدگاه هنری در دومین جشنواره بین المللی IMGA حوزه خاورمیانه اشاره کرد.

تیم بازی سازی رسانا شکوه کویر

شرکت رسانا شکوه کویر (RSK Entertainment) از سال 1385 تحت عنوان استودیو بازی‌ سازی کهربای کویر (K2GameStudio) فعالیت خود را به عنوان یک استودیو تخصصی تولید بازی‌های رایانه‌ای در ژانر ماجراجویی آغاز کرد. نخستین عنوان این استودیو با عنوان “الماس مرنجاب” یک ادونچر اول شخص رئال بود که به صورت اینترنتی توزیع گردید. سال 1388 نقطه عطفی در فضای تخصصی شرکت رسانا شکوه کویر محسوب می‌گردد.
تولید بازی قتل در کوچه‌های طهران 1312 و اقبال منتقدین و مسئولین نسبت به این عنوان در داخل کشور و توزیع آفلاین و آنلاین در خارج از کشور و نقد مثبت این عنوان توسط وب سایت‌های معتبر خارجی اعضا را برای تشکیل رسمی شرکت ترغیب نمود. عنوان تولیدی دیگر استودیو “شیطنت‌های علیمردان خان” در بازار داخلی و ورود به بازار‌های جهانی بر اعتماد اعضا به درستی راه در پیمایش افزود. بدین ترتیب رسانا شکوه کویر در ابتدای فروردین هزار و سیصد و نود به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و تا کنون در حالت فعالیت است و نزدیک به 20 عنوان تولید و عرضه کرده است.

تیم بازی سازی رسانه پرداز آمیتیس

در سال 1391 فعالیت خود را در قالب موسسه رسانه پرداز آمیتیس تا به امروز ادامه داده است که از نظر کارشناسان جزو بهترین شرکت های بازی سازی ایرانی است. تولید انواع شبیه ساز، بازی رایانه‌ای و ویدئویی تحت انواع پلتفرم‌ها، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و نرم افزارهای تلفن همراه زمینه‌ی اصلی فعالیت‌های استودیو آمیتیس را تشکیل می‌دهد. مبارزه در خلیج عدن یک بازی ویدئویی ایرانی در سبک تیراندازی اول شخص و اولین بازی ویدئویی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، که توسط موسسه رسانه پرداز آمیتیس تهیه شده‌ است.
داستان بازی روایتی است از نبرد تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برابر دزدان دریایی منطقه خلیج عدن، که اقدام به ربودن کشتی‌ها و نفت کش‌های تجاری عبوری از این منطقه می‌کنند.  بازی با ربوده‌ شدن یک کشتی تجاری ایرانی آغاز می‌شود که سرنشینان و خدمه بی‌دفاع کشتی نیز در آن به قتل رسیده و گروگان گرفته می‌شوند. از سایر بازی‌های تولیدی این شرکت نیز می‌توان به عناوین مدار ده درجه و بازی رایانه‌ای ملینا اشاره کرد.

مهدی فنائی و 41148

شاید بتوان گفت با ارائه بازی 41148 برای اندروید بسیاری از علاقه‌مندان به بازی در کشورمان ایران به این صنعت در بازی‌های موبایلی امیدوارتر شدند. 41148 توانست استقبال خوبی از سوی کاربران دریافت کند و موفق به دریافت جوایز متعددی شد. اگر هنوز این بازی را تجربه نکرده‌اید به شما پیشنهاد می‌دهیم با شخصیت اصلی این بازی “سینا” و ماجراهای آن همراه شوید
از جدیدترین ساخته‌های مهدی فنائی می‌توان به بازیی باز هم با اسم خاص اینبار تحت عنوان 1:011 اشاره کرد. در داستان این بازی این گونه آمده است که بازی 1:011 داستان دختری را روایت می‌کند که از افراط گراییِ مردم خود خسته شده و قصد دارد خود را به سرزمینی آزاد برساند. اما برای رسیدن به نور، باید از دل تاریکی و از میان هیولاهایی پلید گذر کند.

0
0
0
0
0
0
0

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *