1. میزان استفاده شهروندان از رسانه های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام و واتس اپ) (ایسپا)
در آذرماه 1394، 37.5 درصد مردم ایران کاربر تلگرام بوده اند که این میزان تا فروردین 97 روند صعودی پیدا کرد و به 59.4 درصد رسید. به دلیل سیاست های فیلترینگ در اردیبهشت 1397، میزان افرادی که از این اپلیکیشن استفاده می کردند در نظرسنجی خرداد 97 ایسپا این رقم به 49.5 درصد کاهش یافت. در بهمن 1399، 36.3 درصد مردم گفته اند از تلگرام استفاده می کنند. اما طبق آخرین نظرسنجی ایسپا در تیر 1400، 40.4 درصد افراد بالای 18 سال کشور بیان کرده اند همچنان از تلگرام استفاده می کنند.
در آذرماه 94، 16.6 درصد ایرانیان از پیام رسان واتساپ استفاده می کرده اند و طی نظرسنجی های ایسپا در فروردین 97، قبل از اعمال سیاست فیلترینگ تلگرام میزان استفاده از واتس آپ 11.9 درصد بوده است. بعد از فیلتر تلگرام و کاهش 10 درصد کاربران آن، میزان استفاده از واتس آپ 12 درصد افزایش یافته و به 25 درصد رسید و این روند صعودی ادامه پیدا کرد تا جایی که در آخرین نظرسنجی ایسپا در تیر 1400 میزان استفاده از واتس آپ به 71.4 درصد رسیده است.
25.5 درصد ایرانیان در آذر 1394 اعلام کردند از اینستاگرام استفاده می کرده اند و طی نظرسنجی های ایسپا روند نوسانی را در میزان استفاده کاربران داشته است و در آخرین نظرسنجی ایسپا در تیرماه 1400 میزان استفاده از آن به 53.1 درصد رسیده است.
2. نحوه پیگیری اخبار روز جامعه توسط شهروندان (ایسپا)
به منظور بررسی نحوه پیگیری اخبار روز جامعه به شیوه تلفنی از پاسخگویان بالای 18 سال کل کشور پرسیده شد «شما اخبار روز جامعه را بیشتر از چه طریقی پیگیری می کنید؟» پاسخگویان فقط می توانستند یک گزینه را انتخاب کنند. ۴۲.۱ درصد پاسخگویان در پاسخ به این سوال صداوسیما، ۴۱.۴ درصد فضای مجازی (رسانه های اجتماعی و سایت های خبری)، ۵.۱ درصد شبکه های ماهواره ای، ۲ درصد دوستان و آشنایان، ۰.۲ درصد روزنامه ها و ۶.۹ درصد سایر موارد را انتخاب کرده اند. ۲.۳ درصد نیز به این سوال پاسخ ندادند. مقایسه این نتایج با یافته های پیشین ایسپا نشان می دهد پیگیری اخبار روز از طریق صداوسیما در شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۷، ۱۵.۶ درصد کاهش یافته است. در مقابل استفاده از فضای مجازی به عنوان منبع کسب خبر در این بازه زمانی بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است.
3. از هر ۱۰ نفر بالای ۱۸ سال در کشور، 7 نفر عضو یکی از رسانه های اجتماعی است (ایسپا)
73.6 درصد از افراد بالای 18 سال کل کشور اعلام کردند درحال حاضر از رسانه های اجتماعی مجازی استفاده می کنند. 64.1 درصد از افراد بالای 18 سال از پیام رسان واتس اپ استفاده می کنند. اینستاگرام با 45.3 درصد در رتبه دوم و تلگرام با 36.3 درصد در رتبه سوم قرار دارد. پیام رسان ایتا با 4.8 درصد و پیام رسان سروش با 4 درصد و بله با 4 درصد در رتبه های اول تا سوم پیام رسان های ایرانی هستند.
4. 7.9 درصد از مردم تهران به مقدار زیاد و تاحدودی در معرض رفتارهای خشونت آمیز خانگی قراردارند (ایسپا)
از عموم شهروندان شهر تهران، پرسیده شد «تاچه اندازه خود را در معرض رفتارهای خشونت آمیز خانگی می دانید؟» نتایج نشان می دهد، 90.6 درصد از پاسخگویان به مقدار کم، 5.8 درصد تا حدودی و 2.1 درصد به مقدار زیاد خود را در معرض رفتارهای خشونت آمیز خانگی می دانند. 1.5 درصد هم به این سوال پاسخ ندادند. نتایج به تفکیک گروه ها نشان می دهد، جوانان (18 تا 29 سال) خود را اندکی بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض رفتارهای خشونت آمیز خانگی می دانند.
5. افزایش 15.8 درصدی تنش های خانوادگی در سایه کرونا (ایسپا)
از مردم بالای 18 سال کشور سوال شد، «بین بعضی از خانواده ها در زمان قرنطینه، اختلافات و دعوا و مرافعه زیاد شده است، آیا در خانواده شما هم چنین مشکلی پیش آمده است؟» اکثر مردم ایران یعنی 84 درصد آنها اظهار داشته اند در خانواده آنها، دعوا و مرافعه زیاد به علت خانه ماندن پیش نیامده است، اما 15.8 درصد بیان کرده اند اختلافات و دعوا و مرافعه در خانواده آنها پیش آمده است. 0.2 درصد به این سوال پاسخ ندادند.
6. نحوه پیگیری اخبار روز جامعه توسط شهروندان؛ مرجعیت صداوسیما به عنوان مهم ترین منبع کسب اخبار طی سالهای اخیر کاهش یافته است(شهریور ۱۴۰۰) (ایسپا)
⭕️شما اخبار روز جامعه را بیشتر از چه طریقی پیگیری می کنید؟» پاسخگویان فقط می توانستند یک گزینه را انتخاب کنند. ۴۲.۱ درصد پاسخگویان در پاسخ به این سوال صداوسیما، ۴۱.۴ درصد فضای مجازی (رسانه های اجتماعی و سایت های خبری)، ۵.۱ درصد شبکه های ماهواره ای، ۲ درصد دوستان و آشنایان، ۰.۲ درصد روزنامه ها و ۶.۹ درصد سایر موارد را انتخاب کرده اند. ۲.۳ درصد نیز به این سوال پاسخ ندادند. مقایسه این نتایج با یافته های پیشین ایسپا نشان می دهد پیگیری اخبار روز از طریق صداوسیما در شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۷، ۱۵.۶ درصد کاهش یافته است. در مقابل استفاده از فضای مجازی به عنوان منبع کسب خبر در این بازه زمانی بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است.
⭕️زنان (۴۸.۴ درصد) بیشتر از مردان (۳۷.۸ درصد) از صداوسیما و مردان (۴۷.۲ درصد) بیشتر از زنان (۳۷.۳ درصد) از فضای مجازی به عنوان منبع کسب خبر استفاده می کنند.
⭕️بر اساس نتایج این نظرسنجی تفاوت بارزی در نحوه پیگیری اخبار در میان گروه های سنی مشاهده می شود. ۷۰.۱ درصد افراد ۵۰ سال به بالا گفته اند اخبار روز را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال می کنند. این میزان در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال ۳۸.۵ درصد و در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال تنها ۲۳.۹ درصد است. در مقابل ۶۴.۸ درصد شهروندانِ گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال گفته اند فضای مجازی مهم ترین منبع آن ها برای کسب اخبار است. این میزان در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال ۴۶.۵ درصد و در گروه سنی ۵۰ سال به بالا تنها ۱۳.۲ درصد است.
۴۷.۵ درصد افراد متأهل و ۲۴.۹ درصد افراد مجرد صداوسیما را به عنوان مهم ترین منبع کسب خبر خود اعلام کرده اند.
⭕️۶۱.۸ درصد کسانی که تحصیلات زیر دیپلم دارند اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال می کنند. این میزان در بین افراد دارای تحصیلات دیپلم ۴۲.۲ درصد و در بین افراد با تحصیلات دانشگاهی ۲۸.۳ درصد است. در مقابل ۶۰.۵ درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، ۴۲.۵ درصد از افراد دارای دیپلم و ۲۰.۳ درصد افراد با تحصیلات زیردیپلم برای کسب اخبار روز بیشتر به فضای مجازی مراجعه می کنند.
⭕️یافته های این نظرسنجی نشان می دهد مرجعیت صداوسیما به عنوان مهم ترین منبع کسب اخبار با افزایش هزینه سرانه خانوار کاهش می یابد. در حالی که ۵۵.۶ درصد از کسانی که گفته اند سرانه هزینه خانوار آن ها کمتر از یک میلیون تومان است، گزینه صداوسیما را انتخاب کرده اند، این میزان در بین اعضای خانوارهای با سرانه هزینه سه میلیون تومان و بیشتر ۳۱.۳ درصد است. در عوض مراجعه به فضای مجازی به عنوان مهم ترین منبع کسب اخبار با افزایش سرانه هزینه خانوار بیشتر می شود. ۵۱.۵ درصد اعضای خانوارهای با سرانه هزینه ۳ میلیون تومان یا بیشتر و تنها ۲۹.۶ درصد اعضای خانوارهای با سرانه هزینه کمتر از یک میلیون تومان گزینه فضای مجازی را انتخاب کرده اند.
⭕️۵۸.۷ درصد ساکنان روستاها گفته اند برای آگاهی از اخبار روز بیشتر به صداوسیما مراجعه می کنند. این میزان در شهرهای مرکز استان ۳۷.۹ درصد و در سایر شهرها ۳۷.۴ درصد است. مراجعه به فضای مجازی به عنوان منبع کسب اخبار روز در روستاها ۲۶.۴ درصد، در شهرهای مرکز استان ۴۷.۵ درصد و در سایر شهرها ۴۸.۲ درصد بوده است.
7. طبق نظرسنجی ایسپا از کاربران پلتفرم فیلیمو، تماشای ماهواره بعد از عضویت کاربران در فیلیمو کاهش یافته است (مرداد ۱۴۰۰)
⭕️در این نظرسنجی ۵۵.۳ درصد کاربران فیلیمو اعلام کرده اند که اصلا ماهواره تماشا نمی کنند و در مقابل با توجه به پاسخ های کاربران فیلیمو ۴۴.۶ درصد اعلام کرده اند که از ماهواره استفاده می کنند. از مجموع افرادی که درحال حاضر اصلاً ماهواره تماشا نمی کنند، ۱۴.۴ درصد (۸ درصد کل پاسخگویان) گفته اند قبل از عضویت در فیلیمو ماهواره تماشا می کرده اند و دیگر زمان خود را به تماشای ماهواره اختصاص نمی دهند. طبق نتایج، افراد گروه سنی بالای 45 سال (56.2 درصد) بیش از سایر افراد ماهواره تماشا می کنند.
⭕️چه برنامه هایی در ماهواره بیشتر دیده می شوند؟
در بخش دیگری از اعضای فیلیمو که ماهواره تماشا می کنند پرسیده شده است: «شما در شبکه های ماهواره ای معمولاً چه محتواهایی دنبال می کنید؟»
طبق یافته های حاصل از پاسخ افرادی که ماهواره تماشا می کنند، پرتکرارترین محتواهایی که در ماهواره دنبال می شود به ترتیب شامل اخبار(43.9 درصد)، فیلم سینمایی (38 درصد) و سریال (35.2 درصد) است.
در ادامه از افرادی که گفته اند معمولا در ماهواره فیلم یا سریال دنبال می کنند نوع فیلم یا سریال ها پرسیده شده است، که 27.8 درصد فیلم های خارجی غیرترکی، 17.9 درصد فیلم های ترکی و 15.2 فیلم های ایرانی می بینند
⭕️متوسط میزان تماشای ماهواره؛ قبل از عضویت در فیلیمو 8 ساعت در هفته و بعد از عضویت 4.6 ساعت در هفته
در ادامه این نظرسنجی از اعضای نمونه پرسیده شده است: «میزان استفاده شما از ماهواره قبل از عضویت تان در فیلیمو به چه اندازه بوده است؟ در حال حاضر به طور متوسط چند ساعت در هفته از ماهواره استفاده می کنید؟»
در مجموع پاسخ ها نشان می دهد متوسط میزان تماشای ماهواره بعد از عضویت در فیلیمو کاهش داشته است. میانگین مصرف ماهواره بین اعضای فیلیمو قبل از عضویت در این پلتفرم به طور متوسط در هفته حدود 8 ساعت بوده است که این میزان بعد از عضویت در فیلیمو به 4.6 ساعت در هفته رسیده است. شایان ذکر است میانگین مدت زمان تماشای ماهواره بین اعضایی که همچنان از ماهواره استفاده می کنند، قبل از عضویت در فیلیمو 16 ساعت در هفته بوده است و بعد از عضویت به 9 ساعت در هفته کاهش یافته است.
⭕️کاهش 10 ساعته تماشای ماهواره در افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی
گزارش افکارسنجی ایسپا حاکی از آن است که گروه سنی 25 سال و کمتر از آن، در هفته حدود 19 ساعت ماهواره می دیدند که بعد از عضویت در فیلیمو این آمار به 12 ساعت کاهش یافته است.
افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی بیشتر از سایر گروه ها ماهواره می دیدند؛ یعنی حدود 23 ساعت در هفته و حالا بعد از عضویت در فیلیمو، مدت زمان تماشای ماهواره به 13 ساعت رسیده است.
⭕️کاهش 61 درصدی تماشای ماهواره بعد از عضویت در فیلیمو
در سوالی دیگر از مخاطبان این نظرسنجی پرسیده شده است: «به نظر شما پلتفرم فیلیمو چه تأثیری بر میزان استفاده مردم از شبکه های ماهواره ای داشته است؟»
۶۱.۱ درصد کاربران فیلیمو معتقدند استفاده از فیلیمو موجب کاهش تماشای ماهواره می شود. 24.5 درصد معتقدند تغییری در این زمینه ایجاد نکرده و در مقابل 3.6 درصد گفته اند پلتفرم فیلیمو موجب افزایش استفاده مردم از شبکه های ماهواره ای شده است. در مجموع ارزیابی مردم از تأثیر کلی فیلیمو در مصرف ماهواره نزدیک به چیزی است که در واقعیت کاربران ماهواره به آن اشاره کرده اند و 60 درصد آنها اظهار کرده اند که میزان تماشای ماهواره آنها کاهش پیدا کرده است
⭕️۵۹.۲ درصد از مخاطبان فیلمو در پاسخ به این سوال که چرا در مقایسه با قبل کمتر ماهواره تماشا می کنند، گفته اند که جاذبه و مزایای فیلیمو تاثیر زیادی در این تصمیم داشته است. ۱۴.۹ درصد هم علت این کاهش را در دافعه ای می دانند که برنامه های ماهواره دارد.
8. سنجش نگرش شهروندان پیرامون رسانه های اجتماعی(مرداد ۱۴۰۰) (ایسپا)
⭕️78.8 درصد از پاسخگویان با گویه «این روزها استفاده از رسانه های اجتماعی لازم و ضرروی است» موافق و 13.4 درصد مخالف اند. 7.8 درصد پاسخگویان در این خصوص اظهار بی اطلاعی کرده اند.
⭕️58 درصد از پاسخویان با گویه «رسانه های اجتماعی باعث تقویت روابط اجتماعی شده اند» موافق و 27.3 درصد مخالف بوده اند. 14.7 درصد در پاسخ به این سؤال گفته اند نظری ندارند یا آن را بی پاسخ گذاشته اند
⭕️32.2 درصد از پاسخگویان با گویه «دنیا بدون رسانه های اجتماعی، جای بهتری است» موافق و 57 درصد مخالف بوده اند. 10.8 درصد پاسخی به این پرسش نداده اند یا گفته اند «نمی دانم».
⭕️در حال حاضر، شما از کدام رسانه های اجتماعی استفاده می کنید؟» براساس نتایج به دست آمده، 48.4 درصد از پاسخگویان گفته اند فقط از رسانه های اجتماعی خارجی مثل تلگرام، واتساپ و اینستاگرام استفاده می کنند. در مقابل 1.8 درصد بیان کرده اند فقط از رسانه های اجتماعی داخلی مثل سروش، روبیکا و… استفاده می کنند. 22.8 درصد پاسخگویان گفته اند هم از رسانه های اجتماعی داخلی و هم خارجی استفاده می کنند. 27 درصد پاسخگویان گفته اند در حال حاضر کاربر هیچکدام از رسانه های اجتماعی داخلی یا خارجی نیستند.
⭕️معمولاً هرچند وقت یکبار وارد رسانه های اجتماعی که برایتان می خوانم می شوید؟» طبق یافته های نظرسنجی، واتس اپ از رسانه های اجتماعی پرطرفداری است که فقط 3.1 درصد از کسانی که حداقل از یک رسانه اجتماعی استفاده می کنند گفته اند از آن اصلاً استفاده نمی کنند. اما 44.8 درصد در طول روز به طور مستمر از آن استفاده می کنند. 40.6 درصد روزی یک یا چند بار، 9.2 درصد هفته ای یک یا چند بار و 2.3 درصد ماهی یک یا چند بار از واتساپ استفاده می کنند.
بعد از واتس اپ، اینستاگرام از رسانه های محبوب شهروندان به شمار می رود که 27.1 درصد در طول روز به صورت مستمر از آن استفاده می کنند. 39.3 درصد روزی یک یا چند بار، 12.4 درصد هفته ای یک یا چند بار و 2.7 درصد ماهی یک یا چند بار به آن سر می زنند. 18.5 درصد کاربران اصلاً وارد این رسانه اجتماعی نمی شوند.
35.6 درصد کاربران رسانه های اجتماعی، اصلاً از تلگرام استفاده نمی کنند اما 12.9 درصد در طول روز به طور مستمر، 27.3 درصد نیز روزی یک یا چند بار، 17.9 درصد هفته ای یک یا چند بار و 6.3 درصد ماهی یک یا چند بار وارد تلگرام می شوند.
78 درصد کاربران رسانه های اجتماعی از روبیکا استفاده نمی کنند. فقط 1.7 درصد در طول روز به طور مستمر، 6.8 درصد روزی یک یا چند بار، 7.6 درصد هفته ای یک یا چندبار و 5.9 درصد ماهی یک یا چندبار از آن استفاده می کنند.
سروش یکی دیگر از رسانه های اجتماعی داخلی است که 88.1 درصد کاربران رسانه های اجتماعی از آن استفاده نمی کنند و فقط 0.8 درصد شهروندان در طول روز به طور مستمر به آن سر می زنند. 3.8 درصد روزی یک یا چند بار، 3.7 درصد هفته ای یک یا چند بار و 3.5 درصد ماهی یک یا چند بار وارد سروش می شوند.
⭕️از کاربران رسانه های اجتماعی پرسیده شد «آیا خود شما از طریق رسانه های اجتماعی کسب درآمد دارید؟» براساس نتایج نظرسنجی، 19.8 درصد کاربران (معادل 14.5 درصد کل نمونه) گفته اند از طریق رسانه های اجتماعی کسب درآمد می کنند و در مقابل 80.2 درصد گفته اند درآمدی از طریق رسانه های اجتماعی ندارند. کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه های اجتماعی در بین زنان و مردان متفاوت است. به طوری که مردان بیشتر از زنان بیان کرده اند از طریق رسانه های اجتماعی کسب درآمد می کنند
⭕️آیا شما یا اعضای خانواده تان از طریق رسانه های اجتماعی مجازی مثل تلگرام، روبیکا و اینستاگرام کالا یا خدمات خرید می کنید؟». از بین کسانی که از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، 55 درصد گفته اند خود یا اعضای خانواده شان از طریق رسانه های اجتماعی مجازی کالا یا خدمات خرید می کنند. خرید کالا و خدمات از طریق رسانه های اجتماعی مجازی در بین زنان و مردان متفاوت است. به طوری که زنان بیشتر از مردان بیان کرده اند از طریق رسانه های اجتماعی مجازی خرید می کنند.
⭕️ در سوالی از کاربران رسانه های اجتماعی پرسیده شد: «درمجموع چقدر نگران هستید که ناخواسته اطلاعات شخصی تان در رسانه های اجتماعی فاش شود؟» بر اساس نتایج نظرسنجی حاضر، 44.8 درصد کسانی که از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، اصلاً نگران فاش شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه های اجتماعی نیستند. 9.6 درصد به میزان کم، 16.8 درصد به میزان زیاد و 13.9 درصد تا حدودی در این خصوص احساس نگرانی می کنند. 14.8 درصد کاربران کاملاً نگران فاش شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه های اجتماعی هستند. میزان نگرانی پاسخگویان از فاش شدن اطلاعات شخصی در رسانه های اجتماعی در بین زنان و مردان متفاوت است. به طوری که مردان بیشتر از زنان در این خصوص اظهار نگرانی کامل و زیاد کرده اند.
9. آمار تصادفات از سال 1385 الی 1393 (مرکز آمار ایران)
| کل تصادفات | |||||||
| سال | کل تصادفات | منجر به فوت | منجر به جرح | منجر به خسارت (فقره) | |||
| تعداد تصادف (فقره) | تعداد فوت شده(٢) | تعداد تصادف (فقره) | تعداد مجروح (٢) | ||||
| 1385 | 795205 | 5841 | 7590 | 123923 | 160152 | 665441 | |
| 1386 | 758801 | 6460 | 8416 | 125762 | 158573 | 626579 | |
| 1387 | 780352 | 6554 | 8645 | 139370 | 174284 | 634428 | |
| 1388 | 702512 | 11854 | 18159 | 166456 | 231972 | 524202 | |
| 1389 | 776517 | 26239 | 37893 | 388866 | 472132 | 361412 | |
| 1390 | 396893 | 13665 | 16884 | 200223 | 254699 | 183005 | |
| 1391 | 429544 | 15123 | 18569 | 226565 | 293665 | 187856 | |
| 1392 | 305787 | 7038 | 8940 | 135008 | 174064 | 163741 | |
| 1393 | 264557 | 6609 | 8248 | 126876 | 163450 | 131072 | |
| درون شهری | ||||||
| کل تصادفات (فقره) | منجر به فوت | منجر به جرح | منجر به خسارت (فقره) | |||
| تعداد تصادف (فقره) | تعداد فوت شده(٢) | تعداد تصادف (فقره) | تعداد مجروح (٢) | |||
| 646851 | 1307 | 1427 | 93789 | 115378 | 551755 | |
| 601896 | 1348 | 1471 | 94943 | 113228 | 505605 | |
| 623447 | 1442 | 1700 | 108551 | 128939 | 513454 | |
| 539755 | 3436 | 4951 | 128142 | 161373 | 408177 | |
| 530296 | 8008 | 9810 | 294895 | 320928 | 227393 | |
| 270015 | 4117 | 4457 | 151421 | 169850 | 114477 | |
| 296116 | 4533 | 5061 | 165650 | 189778 | 125933 | |
| 193427 | 1419 | 1545 | 90792 | 107159 | 101216 | |
| 162637 | 1244 | 1331 | 82374 | 97070 | 79019 | |
| برون شهری | ||||||
| کل تصادفات (فقره) | منجر به فوت | منجر به جرح | منجر به خسارت (فقره) | |||
| تعداد تصادف (فقره) | تعداد فوت شده(٢) | تعداد تصادف (فقره) | تعداد مجروح (٢) | |||
| 148354 | 4534 | 6163 | 30134 | 44774 | 113686 | |
| 156905 | 5112 | 6945 | 30819 | 45345 | 120974 | |
| 156905 | 5112 | 6945 | 30819 | 45345 | 120974 | |
| 162757 | 8418 | 13208 | 38314 | 70599 | 116025 | |
| 246221 | 18231 | 28083 | 93971 | 151204 | 134019 | |
| 126878 | 9548 | 12427 | 48802 | 84849 | 68528 | |
| 133428 | 10590 | 13508 | 60915 | 103887 | 61923 | |
| 112360 | 5619 | 7395 | 44216 | 66905 | 62525 | |
| 101920 | 5365 | 6917 | 44502 | 66380 | 52053 | |
10. آمار ازدواج و طلاق (خبرگذاری ایرنا)
آمارهای موجود کشوری بیانگر این واقعیتند که گرچه طی چهار سال اخیر بخش اعظم طلاق ها به زندگی های مشترکی با طول مدت ازدواج یک تا پنج سال باز می گردد اما در عین حال همواره بین ۱۱ تا ۱۳.۵ درصد از طلاق های ثبت شده نیز معطوف به زندگی های مشترکِ ۲۰ ساله و بیشتر می شود.
به گزارش ایمنا، آمارهای موجود کشوری بیانگر این واقعیت اند که گرچه طی چهار سال اخیر بخش اعظم طلاق ها به زندگی های مشترکی با طول مدت ازدواج یک تا پنج سال باز می گردند اما در عین حال همواره بین ۱۱ تا ۱۳.۵ درصد از طلاق های ثبت شده نیز معطوف به زندگی های مشترکِ ۲۰ ساله و بیشتر می شود. از سوی دیگر طی چهار سال اخیر آمار طلاق های ثبت شده با طول مدت ازدواج ۱۰ تا ۲۹ سال و در سال گذشته آمار طلاق با طول مدت ازدواج بیش از ۲۹ سال رو به افزایش رفته و این در حالی است که انتظار می رود زوجین پس از قریب به ۳۰ سال زندگی مشترک به یک پختگی در روابط خود رسیده باشند.
بررسی آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نشان می دهد آمار «طلاق» که از سال ۹۶ تا ۹۸ با روند نزولی همراه بود، در سال ۹۹ با ثبت ۱۸۴ هزار و ۶۵۴ رویداد افزایش یافت و در واقع بیشترین آمار طلاق طی چهار سال اخیر، در سال گذشته به ثبت رسیده است.
میانگین «طول مدت ازدواج» قبل از اولین طلاق نیز از ۹ سال برای سال های ۹۶ تا ۹۸، به ۱۰ سال در سال ۹۹ رسیده است.
در واقع طی سال گذشته ۵۱ هزار و ۶۵۳ طلاق برای زندگی های مشترک با طول مدت ازدواج یک تا پنج سال، ۴۴ هزار و ۴۹۶ طلاق برای زندگی های مشترکی با مدت ازدواج پنج تا ۱۰ سال و ۳۱ هزار و ۵۹۴ طلاق برای زندگی هایی با طول مدت ازدواج ۱۰ تا ۱۵ سال به ثبت رسیده است.
رشد ۱۶.۴ درصدی «طلاق» در بهار ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته:
بنابراین اغلب طلاق ها در پنج سال نخست زندگی مشترک رخ می دهند که می توان بخشی از علت آن را به عدم شناخت کافی دختر و پسر از یکدیگر به هنگام ازدواج معطوف دانست.
همچنین ۴۱ هزار و ۷۵۷ رویداد طلاق در بهار ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است که این آمار در قیاس با آمار مشابه خود در بهار ۹۹ با رشد ۱۶.۴ درصدی همراه بوده است.
آمار طلاق ها به تفکیک «طول مدت ازدواج» در بهار ۱۴۰۰ نیز نشان از افزایش طلاق های ثبت شده در این فصل و در قیاس با آمار بهار ۹۹ می دهد.
11. آمار کاربران بازی های دیجیتال رایانه ای در ایران (مرکز رصد فرهنگی کشور)
مشخصات گزارش:
| عنوان گزارش | نمای نزدیک 1396 – پلتفرم رایانه: کورسو |
| متولی طرح پژوهشی | بنیاد ملی بازی های رایانه ای |
| شیوه اجرا – روش نمونه گیری | پیمایش – تلفیقی (طبقه ای / خوشه ای چند مرحله ای) |
| جامعه آماری | افرادی که حداقل یک ساعت در هفته بازی می کنند. |
| گروه نمونه | 8000 نفر |
مهم ترین یافته ها:
- تعداد بازیکنان: 7 میلیون و 200 هزار نفر. 19 درصد بازیکنان هرروز بازی می کنند؛ 61 درصد 1 تا 3 روز در هفته و 20 درصد 4 تا 6 روز در هفته.
- مردان و زنان: 29 درصد بازیکنان زن هستند. 20 درصد مردان و 15 درصد زنان، هرروز بازی می کنند. زنان روزانه به طور متوسط 27 دقیقه و مردان 48 دقیقه روی پلتفرم رایانه بازی می کنند. توجه به رده بندی سنی بازی ها در زنان بیش از مردان است. مردان تنوع بیشتری در انتخاب انواع بازی نسبت به زنان دارند و همچنین بازیکنان رایانه ای مرد به شکل هم زمان انواع بیشتری را بازی می کنند. مردان هزینه بیشتری برای خرید بازی های رایانه ای می کنند.
- رده بندی سنی: آن دسته از بازیکنان رایانه ای که توجه زیادی به رده بندی سنی دارند، به طور متوسط 34 دقیقه در روز، آنهایی که تا حدودی توجه می کنند 43 دقیقه در روز و بازیکنانی که اصلا توجهی به رده بندی سنی بازی ها ندارند 52 دقیقه در روز بازی رایانه ای انجام می دهند. میزان توجه به رده بندی سنی بازی ها در متأهلان دارای فرزند 38 درصد و در متأهلان بدون فرزند و همچنین مجردها 24 درصد است.
- بازی های آنلاین/آفلاین: 42 درصد از بازیکنان رایانه ای بازی های آنلاین و 89 درصد بازی های آفلاین بازی می کنند.
- گروه های سنی:
بازیکنان بزرگسال دارای میانگین سنی 25 هستند و بازیکنان خردسال دارای میانگین سنی 13 سال. بازیکنان خردسال از 58 درصد در سال 1394 به 67 % در سال 1396 افزایش یافته اند و موج ورود کودکان و نوجوانان به بازار بازی های دیجیتال در پلتفرم رایانه نیز مشهود است. بازی GTA پرطرفدارترین بازی رایان های بین بازیکنان خردسال است. بازیکنان بزرگسال انواع بیشتری از بازی ها را به شکل همزمان انتخاب می نمایند. افراد زیر 18 سال 41 دقیقه در روز و افراد بالای 18 سال 50 دقیقه در روز، روی پلتفرم رایانه بازی میکنند.
- دستگاه ها:
از کل بازیکنان رایانه ای، 57 درصد فقط با رایانه شخصی بازی می کنند. 22 درصد فقط با لپ تاپ بازی میکنند و باقی (21 درصد) با هر دوی این دستگاه ها بازی می کنند.
- مناطق کشور:
نزدیک به 1 میلیون و 500 هزار نفر از مجموع 7 میلیون و 200 هزار بازیکن رایانه ای ایرانی، در روستاها ساکن هستند. این بخش از بازیکنان میانگین سنی کمتری دارند (16 سال).
- بازیکنان حرفه ای:
اگر مبتدی (کمتر از 80 دقیقه بازی در روز)، نیمه حرفه ای (80 تا 270 دقیقه بازی در روز) و حرفه ای (بیشتر از 270 دقیقه بازی در روز) در نظر بگیریم، 81 درصد از بازیکنان در گروه مبتدی قرار می گیرند. این میزان در سال 1394 برابر با 70 درصد بوده است. بازیکنان حرفه ای به شکل قابل توجهی روی بازی های آنلاین دو یا چند نفره و همچنین بازی های آفلاین چند نفره متمرکز هستند. توجه به ردهبندی سنی در این بازیکنان به میزان قابل توجهی کمتر از دو گروه دیگر است. بازیکنان حرفه ای اکثراً هم از رایانه و هم از کنسول برای بازی استفاده می کنند.
- بازیکنان کلان خرج:
تنها 26 درصد از کل بازیکنان رایانه ای بابت خرید بازی هزینه می کنند و 74 درصد در خوشه بدون خرج قرار می گیرند. اگر چهار گروه کلان خرج (بیش از 640 هزار تومان در سال برای خرید بازی های رایانه ای)، میانه خرج (بین 133 هزار تومان تا 640 هزار تومان)، خرده خرج (کمتر از 133 هزار تومان) و بدون خرج در نظر بگیریم، بازیکنان کلان خرج روزانه 117 دقیقه، میانه خرج 70 دقیقه، خرده خرج 47 دقیقه و بدون خرج 40 دقیقه روی پلتفرم رایانه بازی می کنند. بازیکنان کلان خرج نسبت به سایر خوشه ها هم انواع بیشتری از بازی ها را به صورت همزمان بازی می کنند و هم تنوع بیشتری در انتخاب این بازی ها دارند. بازیکنان کلان خرج، درصد بالاتری از حرفه ای ها را پوشش می دهند و بازیکنان بدون خرج شامل درصد بالاتری از بازیکنان مبتدی می شوند.
- مالکان دستگاه ها:
نزدیک به 96 درصد از بازیکنان رایانه ای دارای تحصیلات تکمیلی، مالک دستگاه خود هستند. همان طور که قابل حدس است، مالکان زمان و هزینه بیشتری صرف بازی کردن می کنند. مردان و افراد بالای 18 سال سهم بیشتری از مالکان را نسبت به زنان و افراد پایین 18 سال به خود اختصاص می دهند. مالکان رایانه شخصی ویا لپتاپ، 47 دقیقه در طول روز بازی می کنند. این میزان در غیرمالکان 33 دقیقه است. مالکان درصد بالاتری از حرفه ای ها و کلان خرج ها را در خود جای می دهند.
- خریداران:
خریداران به طور متوسط روزانه 56 دقیقه و غیر خریداران 40 دقیقه روی پلتفرم رایانه بازی می کنند.
- روش های دسترسی به بازی ها:
دریافت فایل بازی از اطرافیان، شایع ترین روش دسترسی به بازی های رایانه ای است. روش دوم که خرید لوح فشرده بازی از مغازه است، به دلیل رواج فروش بازی های کپی شده برای این پلتفرم، مسموم است.
- ژانرهای پرطرفدار:
بر اساس جنسیت و میزان حرفه ای بودن، الگوهای متفاوتی را شاهد هستیم:
اکثر بازیکنان رایانه ای حداقل دو ژانر برای بازی کردن دارند:
12. آمار صدقات ایرانیان در سال 1399 (خبرگذاری ایسنا)
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد از دریافت ۴۷۹ میلیارد تومان صدقه مردمی توسط کمیته امداد و مراکز نیکوکاری در سال ۹۹ خبر داد و گفت: میزان صدقات در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۱ درصد رشد داشته است.
به گزارش ایسنا، علیرضا عسگریان با تشریح عملکرد این نهاد در حوزه صدقات در سال ۹۹ افزود: مردم نیکوکار ایران اسلامی و خیران در سال گذشته ۳۸۳ میلیارد تومان صدقه از طریق صندوق های صدقات و روش های نوین و کمک های موردی به کمیته امداد پرداخت کردند.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت مبلغ ۹۶ میلیارد تومان صدقه نیز از طریق مراکز نیکوکاری به خانواده های تحت حمایت کمک شده است که در مجموع میزان صدقات به ۴۷۹ میلیارد تومان می رسد.
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد با بیان اینکه عملکرد این نهاد در حوزه صدقات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۱ درصد رشد داشته است، تاکید کرد: تمام صدقات دریافتی در ردیف های خدماتی ارائه شده به مددجویان کشور هزینه شده است.
عسگریان با اشاره به اینکه ۲۷ درصد کل صدقات دریافتی در حوزه تامین مسکن مددجویان و ۱۱ درصد برای کمک هزینه ازدواج جوانان نیازمند هزینه شده است، خاطرنشان کرد: همچنین ۱۰ درصد صدقات در امور معیشتی، ۵ درصد برای امور درمانی و مابقی در زمینه خدمات تحصیلی و کمک های موردی مددجویان هزینه شده است.
خبرگذاری تسنیم در 8 آبان 1400 منتشر کرد؛
علیرضا عسگریان (معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد) با اشاره به اینکه در ایام کرونا نه تنها پرداخت صدقات به نیازمندان کاهش پیدا نکرد بلکه در این ایام منابع ما 60 تا 70 دصد افزایش یافت و ادراک مردم نسبت به محرومان افزایش یافته است، ادامه داد:در سال 97 در پویش ایران همدل قرار بود 5 میلیون پرس غذا توزیع شود که این رقم در همان سال به 11 میلیون پرس غذا رسید. در سال 98 توزیع 11 میلیون پرس در دستور کار قرار گرفت که این عدد به 21 میلیون پرس غذا رسید و در سال جاری نیز افزایش قابل توجهی را پیدا کرده است.
13. آمار صدقه ایرانیان در سال 1400 (خبرگذاری تسنیم)
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد از جذب ۴۸۸ میلیارد تومان صدقه مردمی در سال ۱۴۰۰ توسط این نهاد خبر داد و گفت: ۱۱۷ میلیارد تومان صدقه نیز توسط مراکز نیکوکاری جمع آوری شده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حبیب الله آسوده اظهار کرد: میزان صدقات مردمی در سال 1400 نسبت به سال پیش از آن 27 درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه سال گذشته 488 میلیارد تومان صدقه مردمی توسط این نهاد جمع آوری شد، افزود: مراکز نیکوکاری تحت نظارت کمیته امداد نیز 117 میلیارد تومان صدقه جذب و برای معیشت خانواده های نیازمند هزینه کردند.
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد با اشاره به روش های غیر حضوری پرداخت صدقات، تصریح کرد: شهروندان می توانند با ارسال یک پیامک خالی به سرشماره 8877 در سامانه صدقه پیامکی کمیته امداد ثبت نام کنند.
14. مهاجرت ایرانیان (رصدخانه مهاجرت ایرانیان)
الف) گزارش منتشر شده در سایت رصدخانۀ مهاجرت ایران:
جمعیت مهاجران ایرانی در سال ۲۰۲۰برابر با 8/1 میلیون نفر بوده است که ۲/۲ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می دهند.امارات متحده عربی،آمریکا،کانادا،آلمان و ترکیه مهم ترین مقصد اصلی ایرانیان مهاجر است.
بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت اتباع خارجی در ایران حدود یک میلیون و ۵۸۴ هزار نفر است.افغانستان،عراق و پاکستان به ترتیب سه کشور برتر مهاجر فرست به ایران هستند.ایران رتبه ۵۴ مهاجر فرستی و ۲۳ مهاجر پذیری را در میان ۲۳۲ کشور جهان دارد.
ایران در سال ۲۰۱۹ رتبه ۱۸ دانشجو فرستی و ۳۱ دانشجو پذیری را در میان ۲۴۲ کشور جهان داراست.کشورهای آمریکا، ترکیه، آلمان، ایتالیا و کانادا پنج مقصد اصلی دانشجویان ایرانی برای تحصیل هستند.
تعداد دانشجویان خارجی در ایران بیش از ۴۴ هزار نفر است.ایران در سال ۲۰۱۹، ۵۹ هزار و ۵۸۵ نفر دانشجوی بین المللی داشته است. این یعنی حدود 5/1 درصد از کل جمعیت دانشجویان ایرانی در آن سال. افغانستان ۴۶ درصد، عراق ۲۴ درصد و لبنان بخش زیادی از جمعیت دانشجویان خارجی در ایران را تشکیل می دهند.
در سال ۲۰۲۱ حدود ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید خانه در ترکیه از کشور خارج شده است.
ب) گلچینی از برخی آمارهای سالنامۀ مهاجراتیِ منتشر شده توسط رصدخانۀ مهاجرت:
وضعیت عمومی مهاجران ایرانی:
جمعیت مهاجران ایرانی در دنیا بر اساس آخرین آمار موجود قابل استناد در سال 2020 میلادی، 8/1 میلیون نفر است که 23/2 درصد از جمعیت ایران را تشکیل میدهد. هرچند بر اساس منابع داخلی (دبیرخانۀ شورای عالی ایرانیان) جمعیت مهاجران ایرانی خارج از کشور 04/4 میلیون نفر برآورد شده است که این آمار براساس منابع بینالمللی قابل راستیآزمایی نیست. در طی 30 سال گذشته (از 1990) جمعیت مهاجران ایرانی 2/2 برابر شده است.
روند مهاجرت دانشجویان ایرانی به خارج از کشور: سالنامۀ مهاجراتی منتشر شده توسط رصدخانۀ مهاجرت
تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور طی سالهای 200 تا 2018 با افزایشی 2/3 برابری همراه بوده است و از 17 هزار و 477 نفر در سال 2000 به 56 هزار و 376 نفر در سال 2018 رسیده است. قسمت عمدۀ این افزایش مربوط به بازۀ سالهای 2004 تا 2011 میلادی (1383 الی 1391) است که جمعیت دانشجویان ایرانی مشغول بهتحصیل در خارج از کشور از تراز 20 هزار وارد تراز 50 هزار شده است فلذا در طول این 8 سال، تقریباً 5/2 برابر شده است. رتبۀ دانشجوفرستی ایران در این مدت از رتبۀ 28 ام در جهان به رتبۀ 12 ام افزایش یافته است که بالاترین جهش رتبۀ دانشجوفرستی ایران در طول دو دهۀ گذشته بوده است. نکتۀ حائز توجه این است که در بازه زمانی 2011 تا 2018 جمعیت دانشجویان ایرانی خارج از کشور در تراز 50 هزار دانشجو ثابت مانده و رتبه دانشجوفرستی ایران از 12 ام به 19 ام تنزل یافت. سه دلیل عمده را برای ثابت ماندن روند تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در طول چند سال گذشته میتوان برشمرد:1. افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش هزینههای مهاجرت تحصیلی … 2. محدودیتهای ویزایی اعمال شده از سوی دولت آمریکا برای دانشجویان ایرانی … 3. شیوع ویروس کرونا که باعث کندی و یا توقف کامل روندهای مهاجرت تحصیلی در جهان و ایران شده است.
نخبهها چقدر مهاجرت میکنند؟! سالنامۀ مهاجراتی
تحلیل آمار دریافتی از ادارۀ کل گذرنامه در بازۀ زمانی سال 1380 تا مرداد 1399 نشان میدهد که 6/56 درصد از «دارندگان مدال در المپیادیهای دانشآموزی»، 1/69 درصد از «مشمولان بنیاد» و 3/78 درصد از افراد «حائز رتبههای یک تا هزار آزمون سراسری» در داخل کشور هستند. در میان گروههای بررسی شده، بهترتیب المپیادیها با 2/37 درصد، مشمولان بنیاد با 5/25 درصد و رتبههای یک تا هزار آزمون سراسری با 4/15 درصد بیشترین درصد افراد مقیم خارج را به خود اختصاص دادهاند. در این میان 4/4 درصد از المپیادیها، 7/3 درصد از مشمولان تحت پوشش بنیاد و 6/2 درصد از رتبههای برتر کنکور که پیشتر از کشور خارج شده بودند، به ایران بازگشتهاند.
15. مسائل و روابط جنسی ایرانیان (مرکز پژوهش های مجلس)
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گزارشی را منتشر کرده که در آن به آمارهای قابل توجهی در مورد مسائل و روابط جنسی ایرانیان شده است. بر اساس این گزارش، در سال تحصیلی 1386 – 1387 از 141 هزار دانش آموز ( دختر و پسر) دوره متوسطه بیش از 11 هزار نفر دچار خود ارضایی بودند. همچنین در این سال تحصیلی 17.5 درصد دانش آموزان مورد بررسی همجنسگرا بوده اند. بر این اساس از جامعه آماری 1610 دانش آموز در سال 1387 معادل 30 درصد این افراد با جنس مخالف رابطه غیرمجاز داشته اند. طبق این گزارش مرکز پژوهش های مجلس در سال 1388 سن روسپیگری بالای 30 سال بوده اما اکنون سن روسپیگری به 15 سال به بالا رسیده است.



