دفتر مطالعات نگاه(نهادگفتمان آینده )

تاثیر رسانه ها بر رفتارهای جنسی جوانان در غرب

به رغم آنکه رفتارهای جنسی در رسانه های جمعی به تصویر کشیده می شود، اما به ندرت شاهد بررسی جدی عواقب و پیامدهای آن در جامعه هستیم.

به رغم آنکه رفتارهای جنسی در رسانه های جمعی به تصویر کشیده می شود، اما به ندرت شاهد بررسی جدی عواقب و پیامدهای آن در جامعه هستیم. به راستی آیا این گونه برنامه ها در رفتارهای جنسی جوانان و مسایلی چون حاملگی دختران مجرد تأثیرگذار است؟ اگرچه نیازمند مطالعات بیشتری در این باره هستیم، اما تحقیقات صورت پذیرفته، صریحاً به رابطه این گونه برنامه ها با تغییر نگرش در رفتارها و اعمال جنسی می پردازد. مطالعات صورت پذیرفته بر روی جوانان نشان می دهد که تماشای این گونه برنامه ها می تواند تأثیری منفی نسبت به باکره بودن دختران داشته باشد و همچنین زمینه ساز روی آوردن به رفتارهای جنسی نابهنجار گردد .
نگاهی به نتایج بررسی های موجود ، بیانگر این موارد است:
( 75% جوانان معتقدند که برنامه های تلویزیونی و فیلم ها، داشتن روابط جنسی را برای آن ها به امری طبیعی تبدیل نموده است و این خود دلیلی برای روی آوردن آن ها به سکس است.
( 63% کارشناسانی که مورد پرسش قرار گرفته اند، معتقدند که تصاویر سکسی در تلویزیون، عاملی برای روی آوردن جوانان به سکس می باشد.
( بیش از 75% آمریکایی ها می گویند که نحوه پخش برنامه های تلویزیونی ای که مبلّغ و مشوق سکس هستند، آن ها را به رفتارهای غیرمسئولانه جنسی ترغیب می کند.
( برپایه مطالعه ای مشخص شد که 50% دبیرستانی ها (50% پسرها و 48% دخترها) روابط جنسی داشته اند. در حالی که در بین پسران و دختران 15 ساله، روابط سکسی به ترتیب 25 و 27% گزارش شده، این رقم در 19 سالگی به ترتیب به 75 و 88% درصد رسیده است. همچنین سن میانگین برای اولین سکس، حدود 5/16 سال بوده است.
( در حالی که برای عمده جوانان و نوجوانان خواهان سکس، شریک های جنسی هم سن و سال مهیاست، اما 25% پسران 16 ساله اعلام نموده اند که با دختران 14 ساله یا کم سن و سال تر و 11% پسران 19 ساله اعلام کرده اند که با دختران 15 ساله و یا کم سن و سال تر روابط جنسی دارند. به علاوه، 29% دختران 15-17 ساله هم گفته اند که شریک جنسی شان 3 تا 5 سال بزرگ تر از آن هاست.

حاملگی دختران
اگرچه میزان حاملگی نسبت به دهه های گذشته در بین دختران جوان کاهش یافته است، اما مرکز کنترل بیماری های آمریکا این کاهش را نتیجه استفاده بیشتر از وسایل ضدبارداری می داند. با این وجود و به رغم این کاهش، باز هم میزان حاملگی و تولد این گونه فرزندان نامشروع در ایالات متحده نسبت به دیگر جوامع صنعتی، در بالاترین سطح می باشد. تقریباً همه ساله یک میلیون دختر آمریکایی باردار می شوند که عمده آن ها دست به سقط جنین می زنند. پیامدهای اقتصادی این پدیده، سالانه 6/9 میلیارد دلار به درآمدهای مالیاتی آسیب وارد می کند که بخش مهمی از آن ها صرف مراقبت های بهداشتی، تسهیلات و کمک های همگانی و هزینه پرونده های قضایی می شود.
اگرچه جوانان اذعان می نمایند که بارداری از پیامدهای این گونه روابط است و مشکلی برای جامعه آن ها می باشد اما این آگاهی، الزاماً به رفتارهای پیش گیرانه در آن ها نینجامیده است. به رغم آنکه عمده جوانان گفته اند که در روابطشان همیشه از کاندوم استفاده می کنند، اما 42% دبیرستانی ها پذیرفته اند که از کاندوم استفاده نمی کنند. اگرچه 90% دختران به استفاده از شیوه های ضدبارداری اذعان می نمایند، اما بررسی های بیشتر بیانگر آن است که استفاده از این شیوه ها دایمی و یا به نحوی درست نبوده است.
سکس در رسانه ها
امروزه رسانه ها مملو از پیام ها و تصاویر اغواکننده سکسی هستند و این در حالی است که به استناد گزارش نشریه انجمن پزشکی آمریکا، جامعه آمریکا برای فهم رفتارهای مسئولانه جنسی از هیچ گونه کمک و حمایتی برخوردار نیست. این عدم حمایت است که به عقاید گمراه کننده و حتی متناقض می انجامد که از جمله پیامدهای آن، همین مسأله حاملگی در دختران است. در سال های اخیر توجه بیشتری به تأثیر رسانه ها بر رفتارهای جنسی جوانان شده است که ماحصل آن ها بدین شرح است:
( نوجوانان 13تا 15 ساله، رسانه ها را مهم ترین منبع اطلاعاتی خود برای مسایل جنسی می دانند.
( نیمی از نوجوانان و جوانان از برنامه ها و فیلم های تلویزیونی ، مسایل زیادی درباره حاملگی و شیوه های ضدبارداری آموخته اند.
( 40% جوانان اعلام کرده اند که از برنامه های تلویزیون آموخته اند تا چگونه برای صحبت با دوست پسرها و دوست دخترهای خود در رابطه با مسایل جنسی اقدام نمایند.
برپایه گزارش انجمن روان شناسی آمریکا، همه ساله جوانان این کشور با 14 هزار تصویر و یا پیام سکسی روبرو می شوند. همچنین بر پایه بررسی انجمن کایزر، 75% برنامه ها حاوی مسایل جنسی است و در هر ساعت، شاهد شش صحنه سکسی می باشیم.
علاوه بر رواج صحنه های سکسی در تلویزیون، شاهد تعدیل آن ها با پیام ها و تصاویری که به مخاطرات و پیامدهای آن بینجامد، نیستیم. بر پایه یکی از مطالعات انجام شده، تنها 4% این صحنه ها به نحوی به پیامدها و مخاطرات آن ها پرداخته و از این بین هم فقط نیمی از آن ها توجه خاصی به این مسأله داشته اند.
امروزه فیلم ها و نمایش ها در عرصه موسیقی هم با مفاهیم و تصاویر جنسی همراه شده اند. اگرچه این گونه مضامین و مفاهیم همواره جنبه ای از موسیقی های عامه پسند رایج بوده، اما شاهدیم که مضامین سکسی از حالت ابهام گذشته خارج و صریحاً بیان شده و به تصویر کشیده می شوند. مطالعات بیانگر آن است که در سال های اخیر، زبان توصیف این صحنه ها، جای خود را به تصاویر داده است. بر پایه بررسی انجام شده در این باره، در می یابیم که حدود 60% نمایش ها و فیلم های ویدئویی حاوی تصاویر و رفتارهای جنسی هستند. همچنین بر پایه مطالعه جدید مرکز رسانه و امور عمومی آمریکا، این گونه برنامه ها بیش از هر نوع برنامه تصویری رایج دیگری، حاوی تصاویر سکسی هستند.
اما از مجلات و نشریات نباید غافل ماند. علاوه بر مطالب، شاهد تصاویر اغواکننده زیادی در تبلیغات آن ها هستیم. براساس یکی از تحقیقات انجام شده، میزان تصاویر زنان با لباس های سکسی، از 28% در سال 1983، به 40% رسیده است و تصاویر مردان هم از 11% به 18% افزایش یافته است. همچنین بررسی ها بیانگر آن است که 31% جوانان صریحاً اعلام نموده اند که اطلاعات خود را درباره مسایل جنسی، از مجلات و نشریات دریافت می کنند.
و نکته آخر هم به مقوله اینترنت باز می گردد. در سال های اخیر شاهد توجه زیادی به مقوله دسترسی آسان به مطالب و تصاویر سکسی و نیز نگرانی های زیادی نسبت به شکارچیان سکسی در اتاق های گفت وگو بوده ایم. به طوری که بر پایه یکی از مطالعات انجام شده در سطح ملی، مشخص شده که 25% کودکان و نوجوانان 10-17 ساله، ناخواسته با مطالب کاملاً سکسی روبرو شده اند.

0
0
0
0
0
0
0

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *