دفتر مطالعات نگاه(نهادگفتمان آینده )

بررسی هویت استراتژیک دین!

چگونه دین می تواند مرزهای زمان و تاریخ را پشت سربگذارد و به برنامه ای برای زندگی انسان در تمام دوران ها بدل شود ؟ با چه تحلیلی می توان دین را در تمام عرصه های زندگی فردی و اجتماعی جاری کرد و کارآمدی آن را اثبات نمود ؟ براستی چه هویتی برای دین باید قائل بود ؟ عبدالحمید واسطی از زاویه نگرش سیستمی سعی نموده نگاه و ادبیاتی متفاوت در تحلیل کارآمدی دین در زندگی ارائه نماید . برشی از مقاله او را می خوانیم …
  • نوشته : عبدالحمید واسطی

 

  • دین ، اهداف و برنامه های خود را اولویت بندی میکند .
  • دین با عناصر محیطی خود تعامل دارد .
  • دین برای شکل دهی به عناصر محیطی خود برنامه دارد و آرمان ها و هنجارها را در چهارچوب اهداف خود تغییر و تحول میبخشد.
  • دین از تضاعف نیروبخشی برای حرکت به سمت هدف برخوردار است .
  • شناخت دین از طریق تحلیل گزاره های نگرشی، راهبردی و راهکاری ممکن است.
  • برنامه های دین قابلیت خود تنظیمی دارد؛ تعادل گرا و تکاملی است .
  • برنامه های دین در فرآیندی؛ پیوسته، مستمر و تدریجی تحقق می یابد
  • هویت و برنامه های دین را می توان از منظر محرک – پاسخ» مطالعه کرد.
  • دیــن دارای شبکه عصبی منسجم و در تحت مدیریت اهداف است که نسبت به محرک ها واکنش نشان میدهد .
  • گزاره های دین را باید در عرصه اهداف و اولویت های آن بررسی کرد.
  • سیستم دین از سه خرده سیستم نگرشی، قانونی و فرهنگی تشکیل شده است.
  • این خرده سیستمها مسوولیت تقسیم کار و فعالیت ها را در سیستم اصلی به عهده دارد.
  • بخش استراتژیک هر سیستمی از سه مؤلفه تعادل ،حیاتی میدان های نیرو و برآیند برداری تشکیل می.شود تعادل ،حیاتی نقطه ثقلی است که مجموعه سیستم خود را بر اساس آن متعادل میکند و محیط درونی خود را ثبات میبخشد و بین نیروهای درونی و بیرونی موازنه برقرار می.کند میدان ،نیرو صافی کلیه ارتباطات در راستای تحقق اهداف است که نیروهای سوق دهنده و بازدارنده را فعال میکند. برآیند برداری ابزار اندازه گیری نیروها و عوامل علی و محرک های سیستم هستند. در این تحلیل سطوح تعامل عوامل با یکدیگر مشخص می شود

 

0
0
0
0
0
0
0

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *