نویسندگان : رهسپار زهره | عزتی میترا | صالحی کیوان | ذوالفقارزاده محمدمهدی |
غفلت از پیچیدگی های نظام تعلیم و تربیت, به دلیل گستردگی و اهمیت آن می تواند صدمات غیرقابل جبرانی به بار آورد. در مقاله حاضر پیشران های تغییر در حوزه آموزش و پرورش جهان از طریق متن کاوی در اسناد معتبر جهانی و نظر گروه خبرگان, بررسی و شناسایی شده است. سپس با برگزاری جلسه دلفی مشترک خبرگان, تأثیر پیشران های شناسایی شده بر هم سنجیده شده و موردبحث قرار گرفته است. آنگاه از طریق نرم افزار «می کمک » جایگاه هر پیشران تحلیل و بررسی شد. یافته ها حاکی از آن است که پیشران های «جهانی شدن »،«بین المللی شدن آموزش و پرورش»،« تنوع طلبی»،«شبکه جهانی اینترنت »،«شبکه های اجتماعی»،«انتقال از آموزش به یادگیری»،« شناسایی و به کارگیری الگوهای بهتر » و «توسعه فناوری های دیجیتال » دارای تأثیرگذاری بسیار بالایی بر سایر پیشران ها هستند,پیشران های «رفاه اقتصادی و افزایش طبقه متوسط » و «فردگرایی»،«شخصی سازی یادگیری» جزو پیشران های اثرگذار تلقی می شوند, پیشران های «توسعه علوم, فناوری, مهندسی و ریاضی STEM» و «یکپارچه سازی آموزش و محتوای آموزشی » نسبت به سایر پیشران ها مستقل هستند, و پیشران «عدم تمرکز یا پایان تولیدبرنامه های سازمان یافته رسمی»،«طراحی نظام هایی با انعطاف پذیری بیشتر» خروجی و نتیجه کنش و واکنش سایر پیشران های این سیستم محسوب می شود که عنوان پیشران وابسته را در این مطالعه به خود اختصاص داده است. نتایج حاکی از آن است که حرکت آهسته ولی مداوم به سمت عدم تمرکز و مقاومت نکردن در برابر این تغییرات می تواند نظام آموزشی را از زیر سایه صرفا الگوبرداری از نتایج سایر نظام های تعلیم وتربیت جهان و به دوراز دستاوردهای بومی و داخلی, خارج سازد و نویدبخش آینده ای روشن و شفاف باشد.
متن کامل مقاله را از اینجا دانلود نمایید



